Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Veel patie¨nten hebben onvolledige kennis over en zicht op hun eigen medicijngebruik. Patie¨nten en zorgprofessionals ervaren een gebrek aan informatie over medicatie bij een bezoek aan het ziekenhuis. De tablet-app moest ervoor zorgen dat patie¨nt e´n zorgprofessional beter gei¨nformeerd zijn over medicatie. De oplossing werd gezien in een verregaande integratie van de communicatie in de zorgketen over medicijngebruik. De tablet-app moest voldoen aan de volgende behoeften: registratie van medicijnen, inscannen van medicijnen, medicijndagboek, totaaloverzicht en het tonen van bijsluiters. De tablet-app zou tijds- en locatieonafhankelijk worden waardoor altijd inzichtelijk is wat, wanneer is voorgeschreven.
Gezamenlijk deelnemen aan de Health Battle 2015 door de clie¨ntenraad en het startend innovatiemanagement van Rijnstate, om kans te maken op de eerste plek. Bij winst zou het idee een half jaar lang met een team van studenten verder worden ontwikkeld. Door de brede opzet, ook patie¨nt en bedrijfsleven waren betrokken, waren de verwachtingen hoog. Na het inderdaad binnenslepen van die eerste plek van de Health Battle 2015 ging het mis. Een cascade van problemen bleek verdere ontwikkeling in de weg te staan, zo ontbrak het aan voldoende focus, waren er veel verkenningen met partijen uit het bedrijfsleven en bleek het lastig om op 1 lijn te komen met betrekking tot een concreet plan van aanpak. De complexiteit op ICT-gebied en uiteenlopende ideee¨n over het verdien- model onder de business case van de beoogde oplossing, stonden voortgang in de weg. We zijn veel brainstormsessies gehouden om tot het ontwerp van de tablet-app propositie te komen. Na het ontwerp waar min of meer consensus over was verkregen zijn we hands on gaan ontwikkelen, maar wederom was het lastig om tot een concreet plan en bijbehorende planning te komen. In zowel de brainstormsessies als de bouwfase waren er veel wisselingen in afvaardiging van de betrokken organisaties wat eveneens de gezamenlijke concretisering bemoeilijkte.
Het resultaat was een briljante mislukking, het is niet gelukt om tot een experimentele opstelling te komen. Na ruim 2 jaar gepraat en business-canvassessies is het projectteam uit elkaar gevallen en is er enkel een briljant idee en een hele hoop lessons learned over. Er zijn een viertal oorzaken aan te wijzen waardoor er uiteindelijk geen resultaat is behaald: 1 De verwachtingen en scope waren bij iedereen zeer verschillend. Dit komt door het brede scala aan partijen die betrokken waren. 2 Er konden om diverse redenen (visieverschillen, twijfels met betrekking tot betrouwbaarheid van potentie¨le partners, gebrek aan slagvaardigheid, leden die de belangen van global corporates moesten behartigen en verschillen van inzicht tussen afdelingen uit een organisatie) geen duidelijke beslissingen genomen worden en er werd veel langs elkaar heen gewerkt. 3 Er moesten ICT-bronnen van verschillende belanghebbend- en gei¨ntegreerd worden. Dit werd niet expliciet benoemd waardoor efficie¨nte integratie van de techniek niet lukte. 4 Er is gedurende het project veel roulatie onder belanghebbenden geweest.
Patie¨nten en zorgprofessionals ervaren een gebrek aan informatie over medicatie bij een bezoek aan het ziekenhuis. De tablet-app moest ervoor zorgen dat patie¨nt e´n zorgprofessional beter gei¨nformeerd zijn over medicatie. Uiteindelijk bleken een aantal problemen verdere ontwikkeling in de weg te staan, zo ontbrak het aan voldoende focus, waren er veel verkenningen met partijen uit het bedrijfsleven en bleek het lastig om op 1 lijn te komen met betrekking tot een concreet plan van aanpak.
Reacties (0)