Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Externe bronnen (1)
Als de huisarts ’s avonds in het weekend gesloten is, kunnen patiënten terecht bij de huisartsenpost. De afgelopen jaren neemt het aantal patiënten toe en ervaren zorgverleners een grote werkdruk. Een goede triage is daarom extra belangrijk om te bepalen wat een patiënt nodig heeft en of een bezoekje aan de post echt noodzakelijk is. ‘De aanname dat mensen per se naar de post willen komen heb ik altijd bestreden,’ zegt Jaspers. ‘Ze willen gewoon weten wat er aan de hand is.’ Docly biedt een digitaal platform voor triage en consulten, wat de huisartsenpost veel tijd kan schelen. Patiënten loggen in, beantwoorden triage-vragen en kunnen een foto uploaden, waarna de huisarts online advies kan geven via chat of videobellen. Dit is prettig voor patie¨nten omdat ze niet naar de post hoeven komen en voor huisartsen die hierdoor minder tijd kwijt zijn aan een consult. Bovendien neemt de app een deel van het werk van de triagist (de huisartsassistente) over. Huisartsen Eemland startte samen met Docly een pilot om te onderzoeken of het platform ook in Nederland werkt en de druk op de huisartsenpost kan verlagen.
In 2018 werd Huisartsen Eemland benaderd door Docly, een afsplitsing van de Zweedse e-health- start-up MinDokter die de Nederlandse markt op wilde. Docly bood een compleet softwarepakket en had in Zweden al laten zien dat het platform werkt. Jaspers sprak af dat ze samen met Docly een pilot zou implementeren. Ze maakte resultaat- en financiële afspraken met de zorgverzekeraar en benaderde Topicus, de ontwikkelaar van het huisartseninformatiesysteem dat op de post wordt gebruikt (het HAPHIS). Met hulp van Topicus werden de 10 meest voorkomende klachten bepaald en triagevragenlijsten opgesteld. Thinc (The Healthcare Innovation Centre, onderdeel van het Universitair Medisch Centrum Utrecht) controleerde de lijsten. Vervolgens werden 10 tot 15 huisartsen gezocht en opgeleid om met Docly te werken en werden triagisten getraind. Omdat het ingebruiknemen van het platform een ge- dragsverandering van patiënten vereist, stelden Docly en Huisartsen Eemland ook een uitgebreid communicatieplan op, met onder meer flyers en interviews in regionale media. In januari 2019 was alles gereed en kon de pilot van start.
De pilot verliep goed en patiënten waren tevreden. Medewerkers hadden nog verbeterpunten (zo moesten huisartsen veel overtypen omdat Docly nog niet goed communiceerde met hun eigen informatiesysteem), maar zagen wel de potentie van het platform. Omdat het wat meer tijd kostte dan verwacht om het werkproces van de triagist en het gedrag van de patiënt te veranderen, werden uiteindelijk 500 in plaats van 800 consulten gedaan. Enkele weken voor de beoogde einddatum trok Docly, ondanks de veelbelovende resultaten, de stekker uit de pilot. Het bedrijf besloot zich enkel te richten op de Engelse markt, die groter is dan de Nederlandse. Na het mislukken van de uitrol in Nederland, begon Topicus samen met contentspecialist DigiDok een alternatief digitaal platform, spreekuur.nl. Dit platform is geïntegreerd met het HAPHIS en heeft goed gekeken naar wat er bij Docly beter kon. ‘Wat wij hadden geleerd bleek goud waard voor dit initiatief,’ aldus Jaspers.
Dianne Jaspers, medisch directeur van Huisartsen Eemland, zag de druk op haar huisartsenpost steeds verder toenemen. Toen ze werd benaderd door Docly was ze daarom direct enthousiast. Docly is een digitaal triage- en consultatieplatform van Zweedse makelij dat ook voor Nederlandse huisartsen een uitkomst zou kunnen zijn. Helaas trok Docly zich terug uit de Nederlandse markt, maar er ontstond een nieuw perspectief.
Reacties (0)