Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Begin 2020 brak de corona pandemie uit en sindsdien moesten kinderen vaak thuis blijven en online lessen volgen, in plaats van naar school gaan. Lang niet ieder kind ging het even goed af om zich thuis op hetzelfde tempo te blijven doorontwikkelen. Vanwege de leerachterstanden die tijdens de corona crisis zijn opgelopen, kregen Nederlandse scholen van de overheid extra geld om de leerlingen bij te spijkeren.
Met het extra geld gaven directeuren aan leerkrachten die voorheen slechts als invaller werkten een vast contract op hun school. Er is namelijk een groot landelijk lerarentekort, dus veel scholen willen graag leraren aantrekken en een vaste functie geven.
Doordat steeds meer docenten vastzitten bij één school, zijn er steeds minder invallers te vinden. Hierdoor worden scholen gedwongen om leerlingen naar huis te sturen als er een leerkracht uitvalt, omdat er geen invaller te vinden is die de les kan overnemen. Een onderwijsassistent voor de klas zetten is volgens schooldirecteur Rick Jansen ook geen oplossing: hierdoor missen de leerlingen die de onderwijsassistent extra zou helpen begeleiding.
Tijdens de coronacrisis konden kinderen lang niet naar school en moesten genoegen nemen met onlinelessen. In deze periode zijn er grote leerachterstanden opgelopen. Om dit op te lossen stelde de overheid extra geld ter beschikking voor scholen. Met dit geld werden invalleerkrachten vast aangenomen op scholen. Het nadeel hiervan is dat de invalpool leegloopt. Scholen moeten nu regelmatig klassen naar huis sturen als een leerkracht ziek is, want er zijn veel minder invallers om bij te springen.
Reacties (0)