Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Uploads (1)
Tijdens de coronacrisis was er een overschot aan stewardessen en een tekort aan verpleegkundigen. Om dit op te lossen werd bedacht dat stewardessen bij de KLM die nu minder perspectief hadden, met hun dienstverlenende ervaring konden bijspringen in de zorg.
De stewardessen werden door KLM gemotiveerd om rond te kijken in de zorg met begeleiding van workshops, promoties, baangarantie, looncompensatie.
Van de 10000 stewardessen zijn er slechts 35 die de overstap overwegen. De zorgverlening in het ziekenhuis stond toch te ver af van het soort zorgverlening die de stewardessen gewend waren. In het vliegtuig werken is een stuk afstandelijker dan voor een oudere zorgen kan zijn. Dit bleek een belangrijke reden waarom de stewardessen afhaakten. Ook is het levensritme als medewerker in de zorg heel anders dan als stewardess. Er is dus een groot verschil in het soort werk in het vliegtuig en in de zorg. Daarnaast voelden de stewardessen zich verbonden met het bedrijf KLM en wilden hierdoor graag blijven. De stewardessen hebben wel veel geleerd over de zorg tijdens de cursussen en ook meer waardering voor zorgmedewerkers gekregen.
Tijdens de coronapandemie lag het luchtverkeer bijna stil, waardoor er een overschot aan stewardessen ontstond. Tegelijkertijd ontstond er door de toenemende ziekenhuisopnames van Covid-patiënten een tekort aan verpleegkundigen. Hierdoor ontstond het idee om stewardessen van de KLM om te scholen naar verpleegkundigen. Er werden allerlei cursussen georganiseerd om de overstap aan te moedigen, maar helaas waren aan het eind van de rit maar weinig stewardessen daadwerkelijk geïnteresseerd.
BNR podcast over de mislukte poging om van stewardessen verpleegsters te maken met Chief Failure Officer Paul Iske
Reacties (1)