Archetype

De rechterhersenhelft

Niet alle beslissingen komen op rationele gronden tot stand

Het is vaak al moeilijk genoeg om het gedrag van een complex systeem te voorspellen. Nog lastiger wordt het, wanneer het individuele gedrag van de spelers in het systeem niet (direct) te verklaren is op basis van bekende feiten. Sommige mensen zijn onvoorspelbaar en/of niet consequent in hun reacties en beslissingen en dat introduceert een extra graad van onzekerheid. Er zijn theorieën die de linkerhersenhelft in verband brengen met rationele processen en de rechterhersenhelft met het gevoel en emotionele processen.

8 recente lessen

1.

Pilots kunnen mislukken, en leveren belangrijke inzichten op
De bekostiging van ziekenhuizen wordt vaak gezien als een publiek gefinancierd systeem. Het concept van VernieuwdeZorg, dat streeft naar verbetering van de gezondheidszorg door middel van meer private betalingen en extra bijdragen, werpt echter een andere blik op het systeem als geheel. Ongeacht of de geleverde zorg daadwerkelijk verbetert, roept dit idee bij velen een ongemakkelijk gevoel op.

2.

Betekenisvol informatiseren, doe het niet alleen
Vaak zijn er twee kampen bij innovatieprojecten met data: degenen die vertrouwd zijn met de technische aspecten en vaak enthousiast worden over de mogelijkheden, en degenen die door de technische complexiteit wantrouwend zijn en daarom terughoudend zijn. In de zorgsector is de tweede categorie vaak sterk vertegenwoordigd en vergt het individuen kritische reflectie op hun standpunten.

3.

Wel stewardess, geen verpleegkundige
Er waren rationele argumenten om stewardessen te motiveren over te stappen naar de zorg, maar door zaken als emotie en intuïtie zijn mensen niet zo makkelijk over te halen.

4.

Lockdown in Nederland
Er was sprake van een conflict in denken. Er waren partijen die probeerden te denken op basis van feiten en rationele overwegingen en partijen die intuïtief, emotioneel en argwanend reageerden en niet te overtuigen waren met meer feiten.

5.

Wil de tachtigplusser van morgen nog wel betalen voor een fijne oude dag?
De dienst is mede ontwikkeld naar aanleiding van interviews, maar het niet-rationele gedrag van gebruikers laat zich daaruit kennelijk toch lastig voorspellen.

6.

Geneesmiddelen in ontwikkeling: uitbehandelde patièˆnten willen ze wel, maar krijgen ze niet altijd
Omdat early access gaat over nieuwe behandelmethoden die nog niet zijn geregistreerd, krijgt mT regelmatig te maken met onwetendheid en terughoudendheid van bedrijven en artsen. Informatievoorziening is daarom een belangrijk speerpunt van mT.

7.

Ouderen bereiken met nieuwe technologie gaat beter via de kinderen dan direct
Bekend is dat het succes van technologische innovaties voor 80% afhankelijk is van de sociale innovatie component. De sleutel voor meer acceptatie ligt dan ook in het zo goed mogelijk doorgronden van motivaties en (onzichtbare) drempels van betrokkenen. En om hier vervolgens rekening mee te houden bij de introductie en inbedding in de praktijk.

8.

Maatschappelijke Onderneming de TWEE gezusters
Mondelinge toezeggingen zijn niet voldoende. Het is belangrijk om afspraken op papier vastleggen voordat je met een opdracht/bedrijf begint. Achteraf gezien lijkt de les op individueel niveau wellicht een open deur (mondelinge toezeggingen zijn niet voldoende) maar in de waan van alle dag overkomt dit type falen velen van ons.