Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Het opzetten van een sms service via een HIV/AIDS voorlichtingsquiz in Oeganda was nog nooit geprobeerd. In 2007 was de mobiele telefonie penetratie ook nog niet op het huidige niveau waardoor er vele organisaties vraagtekens stelden bij het slagen van dit plan. Één organisatie zag het wel zitten om met de net opgerichte organisatie Text to Change te starten om mensen meer HIV/AIDS kennis te geven via hun mobiele telefoon en ze te verwijzen naar hun test faciliteiten om zo een verhoging van het aantal geteste personen te creëren.
-Alle geleerde lessen op het gebied van het gebruik van ICT in opkomende markten werden gebruikt. -De sms software werd lokaal ontwikkeld; -De inhoud van de sms quiz vragen werden door een lokale NGO gemaakt en getoetst bij het Ministerie van Gezondheidszorg; -Lokale talen werden in het sms systeem gezet. -De lokale NGO was de leidende partij, vele bijeenkomsten werden gepland en financieel werd alles 100% afgestemd. Kortom: niets kon fout gaan op de groots geplande lancering van deze innovatieve mobiele service in Zuidwest Oeganda.
Op de ochtend van de lancering kreeg TTC de code 666 toebedeeld, getal van de Antichrist, de duivel. Alle betrokken (christelijke) partijen wilden direct wilden stoppen met het programma. Na veel gedoe werd het 777. Voordat we de goede resultaten konden vieren na afloop van het 6 weken durende programma, namelijk een toename van 40% in het aantal kliniek bezoeken onder mensen met HIV/AIDS, was er de dag van de lancering: 14 februari 2008. Technisch, financieel en inhoudelijk klopte alles, behalve de sms code die we die dag van de Oegandese overheid zouden krijgen. Op de posters was ruimte gelaten voor deze last minute code die al het sms verkeer moest gaan regelen. Op de ochtend van de lancering kregen wij code 666 toebedeeld wat ervoor zorgde dat al onze partners, christelijk en niet christelijk direct wilden stoppen met het programma omdat 666 het ultieme ongeluksgetal is als bijbels getal van de Antichrist, de duivel. Terwijl de burgemeester urenlang zijn zegen uitsprak omdat hij nog van niks wist hebben wij ons alleen bezig gehouden met het veranderen van 666 in 777 en het plakken van nieuwe stikkers op 200 posters toen dat na vele telefoontjes gelukt was.
De organisatie Text to Change wilde mensen in Uganda meer HIV/AIDS kennis te geven via hun mobiele telefoon en ze meer HIV/AIDS kennis geven via hun mobiele telefoon en ze verwijzen naar hun test faciliteiten om zo een verhoging van het aantal geteste personen te creëren. Er was een goede voorbereiding, maar op de ochtend van de lancering kreeg TTC de code 666 toebedeeld, getal van de duivel. Alle betrokken (christelijke) partijen wilden direct wilden stoppen met het programma.
Reacties (0)