Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Veel mensen krijgen slechts een deel van de hulp die ze nodig hebben vergoed via de Wmo. De rest moeten ze zelf regelen via een particuliere instantie. Dat zorgt ervoor dat mensen soms met twee hulpen komen te zitten en het levert onnodig veel geregel op, vonden Maurice en Willemien. Daarom ontwikkelde dit ondernemersechtpaar een online platform waar de cliënt, of haar mantelzorger, hulp bij het huishouden kon zoeken, contracteren en betalen als de Wmo deze hulp niet of slechts gedeeltelijk dekte. In 2012 vond Willemien een enthousiaste partner in thuiszorgorganisatie Careyn, die graag wilde investeren en haar hulpverleners wilde koppelen aan het platform. Helaas moest Careyn zich na bezuinigingen in de zorg terugtrekken en moesten de plannen worden omgegooid. Maurice en Willemien besloten om landelijk meerdere Wijzelf Zorgcoöperaties uit te rollen, waarin vrijwillige bestuurders toezicht zouden houden op de betrouwbaarheid van de mensen die zich als huishoudelijke hulp aanmeldden.
Op Wijzelf had de zorgvrager 100% regie: die kon zelf bepalen wie haar zorgvraag kreeg, met wie ze onderhandelde en wat de prijs mocht zijn. Het platform faciliteerde de betalingen, de administratie en indien van toepassing de declaratie van de afspraken. Na een test in eigen kring startten Maurice en Willemien met een groep enthousiaste vrijwilligers een pilot in Zoetermeer. Samen met anderen waren zij het eerste jaar bestuurders en trekkers van het project. Met een team van fiscalisten en juristen ontwierpen zij een structuur voor het platform. Vervolgens werd met eigen geld het online platform ontwikkeld, dat in september 2013 live ging en stevig in de markt werd gezet. De pilot slaagde en ook andere gemeenten toonden interesse. Maurice en Willemien droegen hun taken over aan vrijwilligers, zodat zij zich konden gaan richten op de landelijke uitrol van het platform
Om het platform ook in andere gemeenten te gaan gebruiken, moesten vrijwilligers worden geworven om de Wijzelf Zorgcoöperaties te runnen. Dat ging moeizaam: nieuwe coöperaties kwamen niet van de grond of leverden niet genoeg op om kostendekkend te zijn. De zorgverzekeringswet van 2015 betekende voor Wijzelf een verlies aan klanten. De wet bepaalde namelijk dat alleen de Sociale Verzekeringsbank het pgb van de Wmo nog mocht verstrekken en uitbetalen. Dit kon dus niet meer via het platform. Uiteindelijk werd in 2018 de stekker uit Wijzelf Zorgcoöperaties getrokken en heeft Espria Ledenvereniging het platform overgenomen. Met 320.000 leden is er een goede kans van slagen.
Huishoudelijke hulp inkopen kan nogal ingewikkeld zijn. Wat doe je als je maar een deel vergoed krijgt? En hoe vind je een betrouwbare zorgaanbieder? Maurice Smit en Willemien Visser ontwikkelden Wijzelf, een platform waar de cliënt de regie heeft en zorgvragers en -aanbieders elkaar kunnen vinden. Wijzelf was een lokaal succes, maar de landelijke uitrol verliep niet zoals gepland.
Reacties (0)